استاندارد بودن: پرسشنامهها برای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، نظرات شخصی، حقایق یا نگرش از پاسخ دهندگان بسیار مفید است. یکی از بزرگترین ویژگیهای پرسشنامهها، استاندارد بودن و یکسان بودن آن است. به این معنی که هر مخاطب سؤالات مشابهی را میبیند و پاسخ میدهد. این استاندارد بودن و یکنواختی به جمع آوری دادهها و تجزیه و تحلیل آماری این دادهها کمک میکند. به عنوان مثال، یک پرسشنامه ارزیابی فروشگاههای خرده فروشی شامل سؤالاتی برای ارزیابی ارزش خرید از فروشگاه، گزینههای انتخاب محصول، کیفیت کالا و موارد دیگر است. این سؤالات برای همه مشتریان یکسان است. در نتیجه اطلاعات را میتوان پس از گردآوری در سطح وسیعی تحلیل و مقایسه کرد.
اکتشافی بودن: برای جمع آوری دادههای کیفی، پرسشنامه میتواند ماهیت اکتشافی داشته باشد. هیچ محدودیتی برای سؤالاتی که در پرسشنامهها آمده است وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر یک پرسشنامه برای درک هزینه خانوار تهیه شده باشد، یک لیست از سؤالات بسیار ساختار یافته میتواند جمع آوری دادهها را محدود کند. ممکن است مواردی در هزینه خانوار باشد که از دید طراح سوال مخفی مانده باشد اما با طرح یک سوال باز پاسخ مانند “چه هزینههای دیگری دارید که در اینجا اشاره نشده است؟” میتوان به نکات مهمی پی برد.
دنباله دار بودن سؤالات: پرسشنامه به طور معمول از ساختاری از سؤالات پیروی میکند تا تعداد پاسخها را افزایش دهد و اطلاعات بیشتری گردآوری شود. به طور معمول ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی افراد اخذ میشود و سپس به سراغ اطلاعات خاصی که مدنظر طراحان بوده است میرود. بنابراین طیف وسیعی از اطلاعات را میتوانید از طریق پرسشنامهها گردآوری کنید.
وبسایت بیگ پرو1 یکی از وبسایت های جامع است که شما می توانید پرسشنامه مورد نیاز خود را به وسیله ابزارهای این پلتفروم ایجاد کنید و همچنین از امکانات و مطالب بینظیر دیگر این پلتفرم استفاده کنید.